ارتباط عاطفی: نکاتی برای ارتباط بهتر و بیان احساسات

ارتباط عاطفی: نکاتی برای ارتباط بهتر و بیان احساسات

ﺁیا برای این که همسر یا فرزندانتان شما را به‌خوبی درک کنند، تلاش می‌کنید؟ ارتباط عاطفی برای بسیاری از ما مسئله‌ای مهم است. ما می‌دانیم که ارتباطات همان چیزی است که به ما امکان می‌دهد پیام را بین دو نفر منتقل کنیم. بخش بزرگی از جمعیت بدون تسلط بر این روند در طول زندگی حرکت می‌کنند.

برخی از مردم فقط به سخنان مخاطبشان گوش می‌دهند، کسانی که به زبان‌های پرخاشگر صحبت می‌کنند و کسانی که قادر به درک ارتباط‌های غیرکلامی نیستند. به هر حال، این فقط ارسال عبارتی از فرستنده به گیرنده نیست.

ما موجوداتی احساسی هستیم که منطقی است. در واقع، هر کاری که انجام می‌دهیم و به آن فکر می‌کنیم، یک مولفه عاطفی واضح دارد.

دانستن چگونگی تسلط، درک و حتی لذت بردن از این نوع کنش‌های ارتباطی، روابط شما را بهبود می‌بخشد. علاوه‌براین، شما خود را شایسته‌تر می‌دانید، که به نوبه خود عزت نفس شما را بهبود می‌بخشد.

ارتباط عاطفی: چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟

ارتباط عاطفی: نکاتی برای ارتباط بهتر و بیان احساسات

به طور کلی، ارتباط عاطفی فقط عملی نیست که روابط ما را آسان می‌کند. در واقع، این همچنین ابزاری است که شرکت‌های تبلیغاتی از آن استفاده می‌کنند.

مطالعات علمی، مانند آنچه توسط دکتر بلر کیدول (Blair Kidwell) در دانشگاه اوهایو انجام شده است، به ما نشان می‌دهد که هر کارزاری که بتواند واکنش احساسی مصرف کننده را به دنبال داشته باشد، تأثیر بیشتری دارد و فروش بهبود می‌یابد.

به طور کلی، برقراری ارتباط کافی با احساسات بر روی مغز تأثیر می‌گذارد. به این معنی، کسانی که هوش عاطفی را فرا گرفته‌اند و می‌دانند که چگونه احساسات خود را کنترل کنند و به ﺁنچه که فکر می‌کنند به نحو مناسب بیان کنند، به‌خوبی درک می‌کنند:

  • از درگیری و سوء تفاهم جلوگیری کنید. ارتباطات عاطفی به ما این امکان را می‌دهد که بدون از دست دادن اعصاب، قاطعانه با دیگران اختلاف نظر داشته باشیم. در نهایت، این به ما کمک می‌کند تا به توافق برسیم.
  • با گفتگو رابطه بهتری با شریک زندگی برقرار کنید. همچنین، توانایی برقراری ارتباط از طریق احساسات باعث ایجاد پیوندهای پایدارتری می‌شود.
  • به ما کمک می‌کند آنچه را که آنها احساس می‌کنیم با وضوح و قاطعیت بیان کنیم.
  • به همدلی بیشتری با فرد مقابل خود برسید. به علاوه، به ما کمک می‌کند تا زبان غیرکلامی آنها را نیز رمزگشایی کنیم!
  • در مورد احساساتمان صحبت کنیم که به اعمالمان مشروعیت می‌بخشد. در این حالت، به ما اجازه می‌دهد تا توضیح دهیم که چرا آنها کارهای خاصی را انجام داده‌اند.
  • احساس بهتری داریم. گاهی اوقات، احساساتی مانند عصبانیت یا ناامیدی هنگامی که احساس خوبی را بیان نمی‌کنیم، دفن می‌شوند. ارتباطات عاطفی پلی برای دستیابی به این هدف است.

چگونه می‌توانید مهارت‌های ارتباطی عاطفی خود را پرورش دهید؟

اولین قدم برای بهبود ارتباطات عاطفی شما شامل درک این است که احساسات و افکار همزمان ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال وقتی احساس خشم می‌کنیم، معمول است که جریان افکار ما سریع‌تر و به شکلی نابسامان حرکت می‌کند.

بعلاوه، این افکار معمولاً با ناراحتی فیلتر می‌شوند. به همین ترتیب، به همین دلیل، گاهی اوقات کافی نیست که خود را برای ﺁنچه می‌گویید ﺁماده کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که درک کنید چه احساسی دارید. سپس، می‌توانید خود را قاطعانه توضیح دهید.

وجدان و تنظیم عاطفی

اگر احساس اضطراب در شما زیاد است، نمی‌توانید به طور موثر سخنرانی یا کنفرانسی انجام دهید. اگر درگیر تناقض، عصبانیت یا ناراحتی باشید، با شریک زندگی خود چیزی را حل نخواهید کرد.

اولین قدم این است که هر احساسی را که احساس می‌کنید ، یک به یک جدا کنید: تصدیق کنید، آن را درک کنید. هر احساسی هدفی دارد که باید در نظر بگیریم. وقتی هر احساس را تنظیم کنید، می توانید با وضوح و امنیت خود را توضیح دهید.

همدلی: درک واقعیت خود و احترام گذاشتن به آن

با تمرین همدلی قادر خواهید بود، در جای شخص دیگری قدم بگذارید تا به وضعیت شخصی خود برگردید، بنابراین واقعیت شخص دیگری را درک می‌کنید.

ما نباید خود را به احساسات دیگران آلوده کنیم. این فقط در مورد یادگیری خواندن، شهود، و درک آنچه  که یک نفر آن را تجربه می‌کند  و بر اساس آن رفتار می‌کند.

همدلی نیاز به مشاهده و گوش دادن دارد. گاهی اوقات حرکات ما واقعیت‌هایی را نشان می‌دهد که کلمات ما نمی‌گویند. و بعضی اوقات لحن صدا چیزهای خیلی بیشتری از خود پیام را می‌گوید. توجه کنید، احساس کنید و پاسخ دهید، و با احترام، هماهنگ با وضعیت عاطفی شخص دیگر تنظیم شوید.

زبان اعتماد به نفس

ارتباطات عاطفی لنگرگاهی دارد که آن را مهار می‌کند، آن را قادر می‌سازد و تبادل اطلاعات خوب را امکان‌پذیر می‌کند. ما در مورد اعتماد به نفس صحبت می‌کنیم تا آن را با شریک خود برقرار کنید. شما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • با استفاده از یک لبخند همدلانه. از اجبار آن پرهیز کنید. این مربوط به کشیدن لبخندی بر روی لب است که قابلیت دسترسی و مثبت بودن را ساطع کند.
  • سر خود را تکان می‌دهید. از این طریق با شخص دیگر ارتباط برقرار می‌کنید که می‌فهمید و به آنچه او می‌گوید توجه می‌کنید.
  • نگاهی خوش‌آمد. برقراری ارتباط عاطفی بدون نگاه کردن به چشمان فرد مقابل امکان پذیر نیست.

بیان احساسات: ارتباط موثر و محترمانه

ارتباط عاطفی: نکاتی برای ارتباط بهتر و بیان احساسات

بیان احساسات توانایی برقراری ارتباط موثر، ایمن و محترمانه است. به لطف آن، گفتگوها از هماهنگی بیشتری برخوردار هستند و ما می‌توانیم به تفاهم رسیده و مشکلات را برطرف کنیم.

این موارد اساسی است:

  • تمام افکار منفی خود را دور بریزید.
  • به آنچه احساس می‌کنید و به آنچه می‌خواهید بگویید، اعتماد کنید. حقیقت، نیازها و ایده‌های شما باید شنیده شود.
  • به آنچه شخص مقابل به شما می‌گوید توجه کنید و فعالانه و با احترام گوش دهید. اجازه ندهید احساسات شما را بدزدند.
  • بگذارید چند ثانیه قبل از پاسخ دادن شما بگذرد.
  • واضح باش پیام کوتاه مستقیم‌تر است و درک آن آسان‌تر است.
  • بر واقعیت‌ها تمرکز کنید، نه به عقاید.
  • آرام و مثبت باشید.

همه ما می‌توانیم توانایی خود را در برقراری ارتباط با احساسات خود گسترش دهیم. ما فقط باید تغییر را بخواهیم و متعهد شویم.

منبع: StepToHealth

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *