غذای گرم یا سرد؟ کدامیک برای ما سالم‌تر است؟

غذای گرم یا سرد؟ کدامیک برای ما سالم‌تر است؟

چه غذایی سالم است، غذای گرم یا سرد؟ داستان‌های پیرامون این موضوع باعث سردرگمی بسیاری شده‌اند. به همین دلیل است که می‌خواهیم در زیر به طور مفصل به آن بپردازیم.

خوردن غذای گرم به هضم غذا کمک می‌کند

آیا می‌دانید چرا حتی در تابستان خوردن یا نوشیدن غذای گرم توصیه می‌شود؟

پاسخ بسیار ساده است: غذاهای گرم یا مایعات به هضم غذا کمک می‌کنند. مقاله‌ای که در “ژورنال علوم غذا و کشاورزی” منتشر شده از این ادعا حمایت می‌کند.

برای اینکه معده و روده به درستی کار کنند، خوب است که دمای آنها با دمای بدن یکسان باشند. این حدود ۳۷ درجه است. بنابراین تصور اینکه خوردن غذای گرم روند هضم غذا را آسان می‌کند منطقی به نظر می‌رسد. به این ترتیب، معده نیازی به تلاش اضافی برای رسیدن به دمای مناسب قبل از شروع کار ندارد.

به همین دلیل خوردن غذای گرم برای افرادی که از مشکلات گوارشی یا هضم کند رنج می‌برند نیز گزینه خوبی است. و درست مثل غذاهای تند، غذای گرم نیز روش خوبی برای گرم نگه داشتن است.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان عادت‌ها و تفریحات خوب را در خود پرورش داد؟

دما جذب برخی مواد مغذی را افزایش می‌دهد

غذای گرم یا سرد؟ کدامیک برای ما سالم‌تر است؟

جنبه دیگری که باید در هنگام انتخاب بین غذاهای سرد و گرم مورد توجه قرار گیرد این است که دما چگونه بر مواد مغذی موجود در غذا تأثیر می‌گذارد. در بعضی موارد، دما می تواند برخی مواد مغذی را قابل دسترسی و جذب کند. به همین دلیل، بهتر است نوعی پخت و پز قبل از خوردن آن انجام شود:

  • تخم‌مرغ خام هضم پروتئین‌ها را بدتر می‌کند.
  • گوجه فرنگی و هویج پخته شده، در دسترس بودن اجزای آنتی اکسیدانی مانند لیکوپن و بتاکاروتن را افزایش می‌دهد.
  • برای دسترسی بهتر به عملکرد گلوکوزینولات‌ها، کلم بروکلی بپزید.

از دست دادن مواد مغذی

برخلاف آنچه در بالا دیدیم، مواردی وجود دارد که پختن غذا میتواند منجر به کاهش قابل توجه مواد مغذی شود. این امر به ویژه در مورد ویتامینهای محلول در آب مانند ویتامین C و ویتامینهای گروه B بسیار به گرما حساس هستند.

منبع اصلی این ویتامین‌ها در رژیم غذایی ما میوه‌ها و سبزیجات است که می‌توانیم آنها را بدون هیچ مشکلی به صورت خام مصرف کنیم. بنابراین بهتر است سالاد و میوه‌های تازه را در برنامه روزمره خود بگنجانیم.

ما قبلاً دیده‌ایم که به دنبال آنها با یک وعده دوم گرم یا یک نوشیدنی گرم، معده نیز می‌تواند به درجه حرارت مطلوب برای کار برسد. و اگر خوردن غذاهای خیلی سرد برای ما مشکل است، می‌توانیم آن را کمی زود از یخچال خارج کنیم تا گرم شود.

در مورد آن دسته از سبزیجاتی که نمی‌توانیم آنها را به صورت خام مصرف کنیم، مناسب‌ترین روش‌های پختن بخارپز یا تفت دادن سریع است.

بیشتر بخوانید: بهترین تغذیه بعد از ورزش برای ریکاوری و عضله‌سازی سریع‌تر

غذای گرم یا سرد برای جلوگیری از مسمومیت

غذای گرم یا سرد؟ کدامیک برای ما سالم‌تر است؟

هنگام غذا خوردن، ایمنی غذا نیز مهم است. این امر به ویژه هنگام تهیه و پخت غذا، اتفاق می‌افتد. با مدیریت مناسب دمای پخت و پز، می‌توانیم بسیاری از مشکلات بالقوه قابل توجه سلامتی را حفظ کنیم.

رشد باکتریها مستقیماً با دما ارتباط دارد. با استفاده از گرما می‌توان اکثر عوامل بیماری‌زا را از بین برد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حساس‌ترین غذاها (گوشت، تخم مرغ یا ماهی) خیلی خوب پخته شوند.

همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ بخشی از غذا خام یا نیمه پخته باقی نماند. پس از پخته شدن، باید آنها را در کمترین زمان ممکن مصرف کنید و یا آنها را بالای ۶۵ درجه نگه دارید. اگر می‌خواهید آنها را سرد بخورید، حفظ استانداردهای پخت و پز و نگهداری مناسب در سرما مهم است.

غذای گرم معمولاً طعم بهتری دارد

غذای گرم یا سرد؟ کدامیک برای ما سالم‌تر است؟

طعم غذا به لطف جوانه‌های چشایی در زبان درک می‌شود. دمای مواد غذایی بین ۲۰ تا ۳۷ درجه درک طعم بهتر صورت می‌گیرد. و در بسیاری از موارد، بافت نرم‌تری حاصل می‌شود.

از طرف دیگر، وقتی غذای خیلی سرد می‌خوریم، باید مدتی آن را بچشیم تا عطر و طعم آن را درک کنیم. با این حال ، باید مراقب غذاهای بسیار گرم باشیم.

از یک طرف، ما تمایل داریم تا از سوختن زبان خود جلوگیری کنیم. و از طرف دیگر، بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله “Medicine”، خوردن مداوم غذاهای خیلی گرم می‌تواند منجر به مشکلات مری و معده شود.

همانطور که آژانس تحقیقات سرطان اشاره کرد، “نوشیدنی‌های بسیار گرم (بالاتر از ۶۵ درجه) به عنوان مواد سرطان‌زا طبقه بندی می‌شوند”. آنها پس از بررسی حدود ۱۰۰۰ مطالعه بررسی مصرف نوشیدنی‌های گرم و ارتباط احتمالی آنها با سرطان، به این نتیجه رسیدند.

اگرچه ممکن است فکر کنیم که مزه غذا یک گزینه برای سلامتی نیست، مهم است که بدانیم چگونه از غذا لذت ببریم. علاوه‌بر مقدار، مواد مغذی و یا جذب آن‌ها، غذا نیز باید با احساسات و رفاه انسان ارتباط داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کلیدهای کاهش وزن با رژیم غذایی

چگونه بهترین گزینه را انتخاب می‌کنید؟

از بین تمام مزایا و معایب غذای گرم یا سرد، ما کلیدهای زیر را برای انتخاب بهتر در نظر می‌گیریم:

  • ترکیب غذای سرد و گرم در هر وعده غذایی، در تمام طول سال.
  • برای به حداقل رساندن از دست دادن ویتامین و بهبود در دسترس بودن مواد مغذی، سبزیجات را برای مدت کوتاهی بخارپز یا تنف دهید.
  • گوشت، ماهی و تخم‌مرغ را کاملا بپزید و آنها را تازه یا دوباره گرم کنید بخورید.

برخی غذاها برای جذب بهتر مواد مغذی به پخت و پز نیاز دارند. این بدان معنی نیست که ما نمی‌توانیم آنها را سرد بخوریم. با این حال، مطمئن باشید که همیشه به شرایط مطلوب نگهداری احترام می‌گذارید و به یاد داشته باشید که غذاهای گرم طعم بهتری دارند.

منبع: StepToHealth

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *