چگونه ذهن خود را هنگام استرس آرام کنیم؟

چگونه ذهن خود را هنگام استرس آرام کنیم؟

آیا تا به حال با اتفاقاتی که در زندگی‌تان رخ می‌دهد احساس استرس کرده‌اید و تحت فشار قرار گرفته‌اید؟ بیشتر ما هر از گاهی دچار این نوع احساس می‌شویم. استرس یک بخش طبیعی از زندگی است. این در واقع مکانیزم بقا برای محافظت از ما در برابر شرایط خطرناک است. مشکل زمانی پیش می‌ﺁید که نمی‌دانیم چگونه ﺁن را برطرف کنیم، و استرس همچنان پابرجاست.

در ادامه این مطلب ما می‌خواهیم دلیل استرس مزمن را بررسی کنیم، و سپس ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه با برخی از تمرینات ساده، ذهن خود را آرام کنید. در این صورت، هر چقدر هم که تحت فشار قرار گیرید، می‌بینید که ذهنتان ﺁرام و ﺁسوده است.

مزایای آرامش ذهن

مزیت اصلی آرامش ذهن، این است که استرس را برطرف می‌کند. با آرامش خاطر، احساسات خود را کمتر تحت تأثیر قرار می‌دهید، و این باعث می‌شود احساس‌تان را کنترل کنید.

با آرامش ذهن، از بسیاری از عواقب سلامتی استرس مانند فشار خون، افسردگی و خستگی نیز جلوگیری می‌کنید. ذهن آرام با کاهش عصبانیت و ناامیدی روحیه شما را بهبود می‌بخشد و همچنین اعتماد به نفس شما را در رسیدگی به مشکلات زندگی بهبود می‌بخشد. به طور کلی، از نظر جسمی، روحی و روانی احساس بهتری خواهید داشت.

چرا ما در آرامش ذهن خود مشکل داریم

من اغلب می‌شنوم که مردم می‌گویند، “من نمی‌توانم ذهنم را از مشغله داشتن (مسابقه دادن) متوقف کنم.” آنها معمولاً افراد شلوغی هستند که زندگی آنها مملو از تعهدات و فعالیت‌هایی است. آنها شغل و خانواده‌هایی دارند که باید از آنها مراقبت کنند. گاهی اوقات، آنها جوانان با اهداف و جاه طلبی هستند.

این سناریوها مشکلی ندارد. آنها دوره‌های عادی زندگی ما هستند. چالش این است که تعادلی بین تعهداتمان نسبت به دیگران و نیازهای شخصی خود پیدا کنیم و یکی از این نیازها آرامش است.

یک زندگی شلوغ ذهن ما بیش از حد تمایل به تحریک دارد. در واقع ، هر چیزی که با هر یک از حواس پنج گانه ما (بینایی، صدا، چشایی ، لمس، بویایی) تماس پیدا کند، باعث ایجاد زنجیره‌ای از افکار می‌شود. بنابراین، تمام فعالیت‌های ما به طور مداوم، ذهن را تحریک می‌کند. و اگر ما واقعاً مشغول هستیم، آنگاه می‌توانیم اضافه بار حسی را تجربه کنیم، که منجر به یک ذهن پرمشغله و استرس می‌شود.

چگونه ذهن خود را هنگام استرس آرام کنیم؟

تغییر دیدگاه‌های ما در مورد آرامش

دلیل دیگر اینکه ما در آرام‌سازی ذهن خود مشکل داریم، دیدگاه‌های ناخودآگاه ما در مورد آرامش است. از هرکسی در مورد استراحت نظرب بپرسید، او احتمالاً به شما خواهد گفت که این یک چیز خوب است و مردم باید وقت بگذارند تا مرتب استراحت کنند. سپس، از او سوال کنید که آیا واقعاً چنین کاری می‌کند؟ به احتمال زیاد او این کار را نمی‌کند.

این کاملاً شبیه نظرات مردم در مورد ورزش است. آنها می‌دانند که این کار برای آنها خوب است، اما تمرین آن را برایشان دشوار است. دلیل آن این است که ضمیر ناخودآگاه ما چیز دیگری را به ما می‌گوید. ضمیر ناخودآگاه ما مواردی مانند جملات زیر را به ما می‌گوید:

“من وقت استراحت ندارم.”

“من کارهای مهم‌تری دارم که باید انجام دهم.”

“من باید مثمر ثمر باشم.”

“من نمی‌دانم چگونه ذهنم را راحت کنم.”

“من از نوع کسی هستم که نمی‌تواند آرام بنشیند.”

این باورهای ناخودآگاه بسیار قوی هستند و عملکردهای ما را دیکته می‌کنند. بنابراین، اگر می‌خواهیم این باورها را تغییر دهیم، پس باید ذهن ناخودآگاه خود را دوباره برنامه ریزی کنیم. ممکن است دشوار به نظر برسد، اما اینطور نیست. به راحتی می‌توانید این کار را با روشی بنام مدیتیشن انجام دهید.

شما برای مدیتیشن می‌توانید آن را در هر زمان و هر مکان انجام دهید. شما حتی به مکانی آرام احتیاج ندارید.

بیشتر بخوانید: مغز انسان محل قرارگیری غذاهای پرکالری را بهتر از مواد غذایی سالم بخاطر می‌آورد

پس از چند روز، تغییر در رفتار خود را مشاهده خواهید کرد. اختصاص دادن زمان برای آرامش بخشیدن به ذهن آسان‌تر خواهد شد. در ادامه بخشی از مراقبه نوشتن را بیان می‌کنیم:

من می‌فهمم که من لیاقت داشتن آرامش روحی را دارم. من می‌دانم که با ذهنی آرام، خوشبخت‌تر، سازنده‌تر خواهم بود و در زندگی انتخاب‌های بهتری خواهم داشت. ممکن است من طوری زندگی کنم که ذهنم را بیش از حد تحریک نکند. آیا می‌توانم صدای پس زمینه غیر ضروری اطرافم را کاهش دهم.

ممکن است روزانه کمی وقت بگذارم تا آرام و قرار بگیرم. ای کاش این قدرت را داشته باشم که برای آرامش بیشتر ذهنم سایر روش‌های آرام سازی را دنبال کنم. من متعهد می‌شوم که ذهنم را آرام کنم، تا بتوانم سعادت واقعی و رضایت شخصی را درک کنم.

برای اینکه بیشترین سود را از این تمرین ببرید، پیشنهاد می‌کنم یک بار در روز و حدود ۳ تا ۴ هفته آن را انجام دهید، یا هرچقدر طول می‌کشد این تمرین را انجام دهید تا آرامش را در اولویت زندگی خود قرار دهید.

چگونه ذهن خود را آرام کنیم

چگونه ذهن خود را آرام کنیم بسیار ساده است. پیشنهادات زیر دو چیز را برایتان به ارمغان می‌آورند:

  • آنها در وهله اول از تحریک بیش از حد ذهن شما جلوگیری می‌کنند.
  • آنها به ذهن شما اجازه می‌دهند به طور طبیعی آرام شود.

شما ﺁزادید که یکی از آنها رو انتخاب کنید انتخاب شما بستگی به این دارد که چقدر ذهنتان ﺁشفته شده است. اگر تحریک شدید باشد، می‌خواهید با پیشنهادات ساده‌ای مثل بستن چشمانتان برای چند ثانیه شروع کنید. سپس با شروع آرامش با گذشت زمان، ممکن است بخواهید برای آرامش عمیق‌تر از روشی مانند مدیتیشن را امتحان کنید.

در ادامه چند روش ساده برای آرام سازی ذهن بیان شده است.

۱. به موسیقی آرامش بخش گوش دهید

موسیقی آرام می‌تواند تا حد زیادی به آرام سازی ذهن کمک کند. سرعت پایین موسیقی ذهن شما را مجبور به کند شدن می‌کند. انواع مختلفی از موسیقی‌های آرامش بخش در YouTube وجود دارد. چیزی شبیه منظره رویایی با صداهای طبیعت پیدا کنید.

۲. قدم بزنید

پیاده روی می‌تواند به ما کمک کند ذهن خود را از هر چیز بهم ریخته، پاک کنیم. این امر از چیزهایی که باعث تحریک ذهنمان می‌شود دور می‌کند .

۳. یک لیست سپاسگذاری کنید

ما معمولاً تمایل داریم روی چیزهایی که در زندگی خود نداریم تمرکز کنیم. این کار می‌تواند افسرده‌کننده باشد و ما را در تلاش برای یافتن چیزهایی که نداریم، نگه دارد.

حدود پنج دقیقه وقت بگذارید تا چیزهایی را که به خاطر آنها سپاسگزار هستید یادداشت کنید. این به برنامه ریزی مجدد ذهن ناخودآگاه شما کمک می‌کند و خیال شما را راحت می‌کند.

۴. مدت زمانی را به تنهایی بگذرانید

مهم است که کمی وقت برای خود اختصاص دهید. مرتباً وقت بگذارید تا از همه دور شوید و کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید، مانند خواندن کتاب خوب یا تماشای برنامه مورد علاقه خود.

۵. یک حیوان خانگی دوست داشتنی را نوازش کنید

مطالعات نشان داده است که برخی از حیوانات خانگی می‌توانند اثر آرام بخشی داشته باشند. آنها کمک می‌کنند ذهن ما را به مکانی ساده و عشق بی قید و شرط ببرند.

۶. تلفن همراه خود را خاموش کنید

تلفن همراه ما منبع بزرگی از تحریک ذهنی هستند. آیا واقعاً لازم است که همیشه با دیگران ارتباط برقرار کنید؟ تلفن همراه خود را برای مدتی خاموش کنید، اگر نه ساعت‌ها. بیشتر مردم در زندگی ما می‌توانند بدون تماس با ما زنده بمانند.

در مرحله بعد، می‌توانید در هر زمان کارهای ساده‌ای انجام دهید، بدون این که وقت زیادی از برنامهٔ زندگی‌تان صرف کنید. منظور از این کار این است که شتاب ذهنتان را قطع کنید. همچنین شما را به لحظه حال باز می‌گردانند، که جوهر هشیاری است.

۷. چشمان خود را ببندید

فقط چند ثانیه چشم‌های خود را ببندید. اگر می‌خواهید حتی می‌توانید نفس خود را دنبال کنید. این به کاهش برخی از تحریکات حسی کمک می‌کند.

۸. بخندید

من شخصاً از پست‌های خنده دار در شبکه‌های اجتماعی، یا دیدن صحنه‌های خنده‌دار کمدی لذت می‌برم. خندیدن فاصله کوتاهی با موضوعات جدی به ما می‌دهد.

چگونه ذهن خود را هنگام استرس آرام کنیم؟

۹. گل‌ها را بو کنید

گل‌ها کار هنری طبیعت هستند. آنها در هر شکل و اندازه و رایحه وجود دارند. هر چند وقت یک بار توقف کنید تا زیبایی و عطر آنها را تحسین کنید. از موارد کوچک غافل نشوید. آنها هم زیبایی فوق العاده‌ای دارند.

۱۰. مقداری نور خورشید بگیرید

آفتاب می‌تواند اثر آرام بخشی فوق العاده‌ای داشته باشد. در طول استراحت چند دقیقه بیرون بروید. روی نیمکت بنشینید، چشمان خود را ببندید و فقط از گرمای خورشید لذت ببرید.

۱۱. به بیرون پنجره نگاه کنید

اگر قادر به بیرون رفتن نیستید، چند دقیقه خیره شدن به پنجره می‌تواند تقریباً خوب باشد. به درختان، پرندگان و سایر مخلوقات دیگری که می‌توانید مشاهده کنید، نگاه کنید. و فقط به منطقه نزدیک نگاه نکنید، بلکه به فاصله دور نیز نگاه کنید.

اگر جدی هستید که چگونه ذهن خود را آرام کنید، روش‌های زیر به شما کمک می‌کند تا حالت آرامش عمیق‌تری داشته باشید.

۱۲. سر و صدا و فعالیت را کاهش دهید

اگر زندگی پرمشغله‌ای دارید، احتمالاً سر و صدا و فعالیت زیادی در اطراف شما وجود دارد. وقتی کاملاً با آنها درگیر نیستید، سعی کنید برخی از صدای پس زمینه را کاهش دهید، مانند تلویزیون و رادیو.

بیشتر بخوانید: ۹ تا از بهترین غذاها و نوشیدنی برای تقویت خواب

۱۳. از نظر جسمی آرام باشید

آرامش جسمی به آرامش ذهن شما کمک می‌کند. روش‌های مختلفی برای استراحت جسمی وجود دارد، مانند کشش، تمرین تای چی یا یوگا یا استحمام گرم. استرس

۱۴. با یک دوست صحبت کنید

ما اغلب چیزهایی را در ذهن خود داریم که قادر به درک کامل آنها نیستیم. گاهی اوقات، فقط صحبت با شخص دیگری به ما کمک می‌کند تا آنها را مرتب کنیم.

۱۵. مراقبه ذهن را تمرین کنید

این یک عمل قدرتمند و متنوع است که می‌تواند ذهن شما را به میزان قابل توجهی آرام کند. علاوه بر انجام مراقبه نشسته، می‌توانید تنفس آگاهانه، پیاده روی آگاهانه را نیز انجام دهید.

۱۶. ورزش کنید

ورزش بدنی می‌تواند به شما کمک کند ذهن خود را از مشکلات دور کرده و افکار و احساسات خود را آرام کنید. همچنین با افزایش تولید اندورفین در مغز، انتقال دهنده‌های عصبی که باعث می‌شوند احساس خوبی داشته باشید، احساس رفاه بیشتری به شما می‌دهد. استرس

افکار نهایی

همانطور که مشاهده می‌کنید، آرامش بخشیدن به ذهن کاملاً ساده است. این مسئله عمدتا مربوط به کاهش چیزهایی است که ذهن شما را تحریک می‌کنند و کمی وقت می‌گذارید تا به طور طبیعی ته نشین شود.

فقط تصور کنید با ذهنی آرام زندگی شما چگونه خواهد بود. اوضاع بسیار واضح‌تر خواهد شد، شما انتخاب‌های بهتری خواهید داشت و احساس کنترل بیشتری بر احساسات و زندگی خود خواهید داشت. همه اینها به خوبی در دسترس شماست. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که برخی از روش‌های ساده ذکر شده در بالا را دنبال کنید.

منبع: lifehack

قبلی «
بعدی »

من در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کردم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جدیدترین مطالب