معرفی ۴ کتاب برای تغییر عادت‌ها

عادت‌ها در زندگی ما بسیار پراهمیت و تاثیرگذار هستند. شناختن عادت‌ها و کسب توانایی تغییر دادن آنها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هرکسی باید انجام بدهد؛ اما تغییر عادت‌ها کار ساده‌ای نیست! تغییر عادت‌ها مراحل مختلفی دارد که باید حتما با آنها آشنایی داشته باشید و بعد اقدام کنیند.

هفت عادت مردان موثر

هفت عادت مردان موثر

کتاب هفت عادت مردمان موثر، همراه با درس‌هایی برای ایجاد تغییر در شخصیت با عنوان اصلی «the 7 hobits of highly effective people: restoring the character ethic» اولین بار سال ۱۹۸۹ منتشر شده است. هفت عادت مردمان موثر از جمله کتاب‌های روان‌شناسی حوزه‌ی موفقیت است که توانسته است مخاطبان بیشماری در سراسر دنیا پیدا کند.

استفان کاوی در این کتاب ۷ عادتی که معتقد است افراد را به شخصیت‌هایی برتر از سایر هم‌نوعان خود تبدیل می‌کند را معرفی می‌کند و آن‌ها را آموزش می‌دهد. کتاب هفت عادت مردمان موثر تا کنون به ۳۸ زبان مختلف برگردانده شده و بیش از پانزده میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رسیده است.

از زمانی که کتاب هفت عادت مردمان موثر برای اولین بار به چاپ رسید، دنیا به‌طور شگفت‌انگیزی دگرگون شد. در واقع، زندگی پیچیده، پراسترس و پر از نیاز است. ما از عصر صنعتی به عصر اطلاعات گذر کرده‌ایم که نتیجه‌های زیادی را در پی داشته است. از طرف دیگر، امروزه با چالش‌هایی در زندگی شخصی، خانوادگی و کاری خود روبه‌رو هستیم که در یک یا دو دهۀ قبل به هیچ وجه قابل تصور نبود. این چالش‌ها به‌خاطر نظم و ترتیب جدید مسأله‌ها و نیز تفاوت آن‌ها با مسائل دوره‌های پیشین است. با خواندن کتاب هفت عادت، در برخورد با چالش‌ها بهتر برخورد خواهید کرد و ماهیت چالش‌ها برایتان تغییر می‌کند، درست مثل وقتی اسکی، گلف، تنیس و یا هر ورزش دیگری انجام می‌دهید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

اگر طرز نگرشی که ما از خود داشتیم تنها از راه آینۀ اجتماعی یا همان عرف و پارادایم‌های رایج اجتماعی و ایده‌ها، بینش‌ها و پارادایم‌های اطراف ما می‌بود، بینشی که از خود داشتیم مثل تصویر ما در یک آینۀ کج و معوج در یک مراسم جشن می‌بود؛

  • «تو هرگز وقت‌شناس نیستی.»
  • «چرا وسیله‌هایت را مرتب نمی‌کنی؟»
  • «مثل هنرمندها می‌مانی!»
  • «خیلی پرخوری می‌کنی!‌»
  • «نمی‌توانم باور کنم که برنده شدی!»
  • «این حرف، خیلی ساده است. چطور متوجه نشده‌ای؟»

این طرز نگرش‌ها از هم گسیخته و نامتناسبند. این‌ها بیشتر فرافکنی مردم هستند تا تصویرهایی حقیقی. این ایده‌ها به‌جای بازتاب دقیق ما، فرافکنی مردم از شخصیت‌ها و مسأله‌های دیگران هستند که حکم اطلاعات حقیقی را پیدا کرده‌اند.

مناسب چه افرادی است:

  1. افرادی که می‌خواهند تسلط بیشتری بر زندگی شخصی و حرفه‌ای خود داشته باشند.
  2. افراد مشتاق به یادگیری اصول و قوانین تاثیرگذار بودن.
  3. تمام کسانی که علاقه دارند بر محیط پیرامون و اطرافیان خود تاثیر بیشتری بگذارند.

قدرت عادت

هفت عادت مردان موثر

کتاب قدرت عادت که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، برای مدت زیادی در لیست پرفروش‌ترین‌های روزنامه نیویورک تایمز بود.‌ و از طرفی در لیست تاثیرگذارترین کتاب‌ها برای مدیران از طرف دانشگاه هاروارد قرار گرفت.‌ چارلز داهیگ در کتاب قدرت عادت، تحقیقات علمی و اجتماعی را ترکیب کرده و می‌نویسد: عادت با الگویی روانشناختی به نام «حلقه عادت» شروع می‌شود که سه فرآیند جداگانه دارد. ابتدا نشانه یا انگیزه(سرنخ) وجود دارد که به مغز شما می‌گوید وارد مرحله اتوماتیک نسبت به رفتاری خاص شود. بعد از آن، مرحله معمول انجام آن رفتار (روتین) است و مرحله سوم، پاداش است؛ نتیجه و حسی که از انجام آن رفتار برای شخص حاصل می‌شود، و اینگونه حلقه عادت شکل می‌گیرد‌.‌

بیشتر بخوانید: به چه دلایلی باید کتاب بخوانیم؟

مناسب چه افرادی است:

  1. متخصصین مدیریت منابع انسانی، رهبران کسب‌و‌کارها
  2. مشاورین، معلمین و والدین
  3. افرادی که مشتاق هستند در مورد نقش حیاتی عادات انسان در جنبه های‌مختلف زندگی بدانند.
  4. کسانی که می‌خواهند به خود یا دیگران در کار یا زندگی شخصی، کمک کنند.

ریز عادت‌ها

معرفی 4 کتاب برای تغییر عادت‌ها

گایز در کتاب ریزعادت‌ها به شما کمک می‌کند به‌طور دائم رفتارهای مبتنی بر عادات سالم را به زندگی خود اضافه کنید. سه بخش ابتدایی کتاب درباره ساخت عادت، مغز، نیروی اراده، انگیزه و نحوهٔ ارتباط آن‌ها با یکدیگر بحث می‌کند. دو بخش بعدی به نتایج علمی و منطقی این موضوع می‌پردازد که چگونه به بهترین نحو از این اطلاعات استفاده کنیم. سه بخش پایانی هم نحوهٔ به‌کارگیری این اطلاعات را به شما نشان خواهد داد.

راهبرد ریزعادت‌ها شما را قادر می‌سازد که هر روز یک الی چهار عمل راهبردی کوچک را در پیش بگیرید و بدانید احتمال این که این کارها شکست بخورند و کنار گذاشته شوند بسیار کم است. این کارها دو هدف را دنبال می‌کنند؛ اول این که شما را برای انجام آنها تحریک می‌کنند و دوم این که به عادت‌های کوچک تبدیل می‌شوند.

بخشی از کتاب ریز عادت‌ها:

فرق ندارد چقدر قوی و بااراده باشید؛ در هر صورت ایجاد تغییر در زندگی کار دشواری است! شاید تصمیم گرفته باشید که هر روز یک ساعت ورزش کنید؛ اما باید بدانید که اراده بدون عمل فایده‌ای ندارد. گرایش ذاتی انسان‌ها به طوری است که خودش را دست بالا می‌گیرد که این موضوع باعث قطع شدن ارتباط میان اهداف و نتایج خواهد شد! معمولاً همه افراد، هدف‌های بزرگی را برای خود تعیین می‌کنند و زمانی که شکست می‌خورند و به اهدافشان نمی‌رسند، حس گناه و بی‌انگیزگی خواهند کرد. شکست خوردن تقصیر شما نیست! شما باید درباره استراتژی‌هایی که برای اصلاح خود انتخاب کرده‌اید را بازنگری کنید تا بتوانید آنها را دوباره بچینید. فرقی ندارد که چند بار استراتژی‌های ناقص را تکرار کنید؛ زیرا هر بار به همان نتایج ناامیدکننده قبلی خواهید رسید.

به جای این کار، بهتر است تصمیم بگیرید که هر روز یک گام کوچک به سمت اهدافتان بردارید و درجا نزنید! برداشتن یک گام کوچک در روز باعث می‌شود که در مسیر درست خودتان حرکت کنید و به سمت ایجاد عادت‌های ماندگار پیش بروید. گام‌های کوچک به اراده بسیار کمی نیاز دارند؛ اما نتایج آنها بسیار فوق‌العاده هستند.

«برای اینکه تغییرات زندگی شما ماندگار باشند، باید دست از مبارزه با ذهن خود بردارید.»

مناسب چه افرادی است:

  1. افرادی که به‌راحتی انگیزه خود را در مسیر اهداف‌شان از دست می‌دهند؛
  2. کسانی که به‌دنبال تغییر عادات جدید و مفید در زندگی‌شان هستند؛
  3. آن‌هایی که ترس از تحقق نیافتن اهداف‌شان هستند و به این خاطر از ادامه راه منصرف شده‌اند.

عادت‌های اتمی

معرفی 4 کتاب برای تغییر عادت‌ها

جیمز کلیر در کتاب عادت‌های اتمی به تاثیر تغییرات کوچک در زندگی پرداخته است. چرایی این تاثیرات را توضیح داده، گام‌های ساده‌ای برای ساختن عادات بهتر معرفی کرده و در نهایت راز ماندگاری نتایج مثبت حاصل از تغییرات کوچک در زندگی را برای خوانندگانش بیان کرده است. کتاب عادت‌های اتمی، با سبکی جالب و روان، به ما یاد می دهد که چگونه با شناخت عادت‌های کوچک و مدیریت این عادت‌ها، هر روز یک درصد بهتر شویم. هر روز یک درصد بهتر شدن، معادل سالی ۳۷برابر بهتر شدن است. به قول جیمز کلیر، همین رفتارها و عادت‌های کوچک است که تعیین می‌کند ۵ سال بعد کجا هستیم و چقدر موفق شده‌ایم یا شکست خورده‌ایم! عادت‌ها

درس‌هایی که از کتاب عادت‌های اتمی یاد می‌گیریم: سیستمی طراحی کنیم که هر روز ۱ درصد بهتر شویم. عادت های بد را بشکنیم و به عادت های خوب بچسبیم! از اشتباهاتی اجتناب کنیم که اغلب افراد، موقع تغییر عادات شان مرتکب می شوند. بر نبودِ انگیزه و اراده غلبه کنیم. هویت قوی تری را توسعه دهیم و به خودمان اعتقاد داشته باشیم. برای عادت های جدید وقت بگذاریم (حتی وقتی زندگی با ما سر ناسازگاری دارد). محیط مان را طوری طراحی کنیم که در آن موفقیت آسان تر باشد. تغییرات کوچک و ساده ای ایجاد کنیم که نتایج بزرگی به همراه دارند. و مهم تر از همه، چگونه این ایده ها را در زندگی واقعی مان به اجرا در آوریم.

بیشتر بخوانید: ۵ کتاب که شما را عاشق کتاب خواندن می‌کنند

بخشی از کتاب عادت‌های اتمی:

عصب شناسان کشف کرده‌اند وقتی عواطف و احساس‌ها مختل می‌شوند، عملا توانایی تصمیم‌گیری را از دست می‌دهیم؛ زیرا علامتی در دست نداریم که چه کاری را دنبال و از چه کاری حذر کنیم؟ به قول یکی از عصب شناسان به نام آنتونیو داماسیو «احساس است که به شما امکان می‌دهد تا چیزها را خوب، بد و خنثی دسته‌بندی کنید».

خلاصه، اشتیاق‌های خاصی که دارید و احساس و عادت‌هایی که اجرا می‌کنید، در حقیقت تلاشی برای پاسخ‌گویی به انگیزه‌های اساسی و زیربنایی‌تان است. هرگاه با کمک یک عادت به انگیزه‌ای پاسخ موفق دهید، به انجام دوباره آن عادت اشتیاق پیدا می‌کنید. به مرور یاد می‌گیرید که پیش‌بینی کنید. چک کردن رسانه اجتماعی کمکتان می‌کند تا احساس عشق‌ورزی داشته باشید و

تماشای یوتیوب مجال می‌دهد تا نگرانی‌هایتان را به دست فراموشی بسپارید. عادت‌ها وقتی جذاب می‌شوند که آن‌ها را با احساس‌های مثبت مرتبط سازیم. ما می‌توانیم از این بینش بیشتر به نفعمان استفاده کنیم تا به ضررمان.

چطور مغزمان را از نو برنامه‌ریزی کنیم تا از عادت‌های دشوار لذت ببرد؟

گاهی اوقات همه ما به تغییر خفیفی در قالب ذهنی نیاز داریم؛ برای مثال اغلب پیرامون کارهایی صحبت می‌کنیم که مجبوریم در زمان معینی انجام دهیم، برای رفتن به سر کار مجبورم زودتر بیدار شوم. برای رونق کسب وکارم مجبورم بیشتر تماس‌های فروش بگیرم. برای خانواده مجبورم شام درست کنم.

اکنون فقط تغییر یک کلمه را مجسم سازید: «مجبور» نیستم، «می‌توانم». برای رفتن به سر کار می‌توانم بیدار شوم. برای رونق کسب وکارم، می‌توانم بیشتر تماس فروش بگیرم. برای خانواده‌ام می‌توانم شام درست کنم. با تغییر ساده یک کلمه، طرز نگرشتان را به هر رخداد عوض می‌کنید. به جای آنکه این رفتارها را باری بر دوش خود تصور کنید، آن‌ها را فرصت‌هایی برای خود می‌بینید. نکته کلیدی این است که هر دو شکل واقعیت، حقیقت دارد. شما مجبورید این کارها را انجام دهید و شما می‌توانید این کارها را انجام دهید. برای هر نوع قالب ذهنی‌ای که اختیار می‌کنیم، می‌شود شاهدی پیدا کرد.

مناسب چه افرادی است:

  1. کسانی که می‌خواهند در زندگی‌شان عادات مثبتی ایجاد کنند یا عادات منفی‌شان را کنار بگذارند؛
  2. کسانی که می‌خواهند با تغییر عاداتشان زندگی بهتری داشته باشند؛
  3. کسانی که می‌خواهند با ساز و کار عادات آشنا شوند.

 

قبلی «
بعدی »

من در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کردم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    مطالب اخیر