دلایل خسته بیدار شدن چیست؟

دلایل خسته بیدار شدن چیست؟

اگر حتی ساعت‌ها خوابیده باشید خسته از خواب بیدار می‌شوید، احتمالاً این سوال را دارید که آیا مشکلی پیش آمده است. بسیاری از موارد می‌توانند باعث این وضعیت ناخوشایند شوند. مهم‌ترین واقعیت این است که، اغلب، خستگی به دلیل بی‌خوابی نیست. به نظر می رسد که شما به اندازه کافی خواب عمیق داشته‌اید. با این وجود، شما هنوز احساس خستگی هتگام بیدار شدن دارید و این اتفاق اغلب می‌افتد، بدون اینکه بدانید دلیلش چیست. غالباً حتی مهم نیست که ظهر بلند شوید. در پایان، همان اتفاق می‌افتد: شما خسته، با ذهنی تنبل و روحیه بسیار بد از خواب بیدار می‌شوید.

چرا خسته از خواب بیدار می‌شوید؟ چرا خواب کافی برای از بین بردن این مسئله کافی نیست؟

آیا خسته از خواب بیدار می‌شوید؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که بدن به صورت چرخه می‌خوابد. اگرچه انسان بسیار سازگار است، اما در نهایت، اگر زندگی با الگوهای پایدار داشته باشید، بدن و ذهن بهتر کار می‌کنند. این امر به طور قاطع بر خستگی تأثیر می‌گذارد.

اگر مثلاً هر روز ساعت ۷ صبح بیدار می‌شوید و قبل از ساعت ۹ شب می‌خوابید. اما شما در آخر هفته‌ها این الگو را تغییر می‌دهید ، بدن شما گیج می‌شود. در این موارد، فارغ از چند ساعت بیشتر خوابیدن، ممکن است خسته از خواب بیدار شوید. به طور معمول، انسان‌ها هر شب پنج چرخه ۹۰ دقیقه‌ای دارند. هر چرخه، به نوبه خود، به چهار مرحله تقسیم می‌شود. نکته این است که، اگر ساعات استراحت خود را تغییر دهید، ممکن است قبل از اتمام کل مراحل، در زمان اشتباه بیدار شوید.

نتیجه چیست؟ خسته بیدار می‌شوید.

اختلالات خواب

دلایل خسته بیدار شدن چیست؟

گاهی اوقات، بارزترین دلیل اینکه کسی خسته از خواب بیدار می‌شود، اختلالات خواب است. اگر مرتباً چندین بار در شب به خواب می‌روید یا از خواب بیدار می‌شوید، احتمالاً هنگام برخاستن از رختخواب و در طول روز احساس خستگی خواهید کرد. یک اختلال که بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد، آپنه خواب است. این وضعیتی است که به موجب آن فرد هنگام خواب مکث تنفسی می‌کند. تأثیر مستقیم این امر این است که، وقتی بیدار می‌شوند، احساس می‌کنند انگار نخوابیده است.

مصرف برخی مواد خاص

مصرف برخی از مواد از جمله الکل مانع اصلی خواب راحت است. این یک اثر تناقض است: اگرچه در ابتدا باعث خواب آلودگی می‌شود، اما در نهایت به شما امکان خواب آرام نمی‌دهد. اتفاق بسیار مشابهی در مورد داروهای خاص، به ویژه داروهای آرام‌بخش رخ می‌دهد.

قهوه دشمن دیگری برای خواب راحت است. نوشیدن یک فنجان قهوه صبح احساس بیداری بیشتری در شما ایجاد می‌کند. با این حال، اگر آن را شب بخورید، احتمالاً نمی‌توانید خواب خوبی داشته باشید. باید اطمینان حاصل کنید که قهوه کمتر از پنج ساعت قبل از خواب ننوشید.

مشکلات روانی

گاهی اوقات، دلیل خسته بودن شما نحوه کار ذهن است. قبل از به خواب رفتن، بسیاری از مردم تمام نگرانی‌ها یا تصمیماتی که باید بگیرند را مرور می‌کنند. این بدترین زمان برای انجام این کار است. این “اضطراب شبانه” ایجاد می‌کند و بر استراحت شما تأثیر می‌گذارد. استرس به طور کلی مانع از خواب آرام می‎‌شود. این ناراحتی باعث می‌شود که حتی در هنگام خواب هوشیار باشید. بنابراین، شما به راحتی از خواب بیدار می‌شوید و نمی‌توانید آرام بخوابید. در این موارد، بهترین ایده یادگیری تکنیک‌های آرام سازی است.

دلایل دیگر اینکه چرا خسته از خواب بیدار می‌شوید

همچنین اگر بهداشت خواب خوبی ندارید احساس خستگی هنگام بیدار شدن برای شما بسیار معمول است. به عنوان مثال نور، صدا یا دمای زیاد از استراحت آرام جلوگیری می‌کند. این نیز به عادت‌های بد روزانه مربوط می‌شود. چندین مطالعه نشان داده است که تماشای صفحه نمایش تلویزیون یا تلفن همراه قبل از خواب به نفع استراحت نیست. خوردن وعده‌های غذایی زیاد نیز ایده خوبی نیست، به خصوص اگر حاوی مقدار زیادی قند باشند. عدم ورزش در طول روز بر خواب خوب نیز تأثیر می‌گذارد.

از طرف دیگر، مشکلات میکروبیوتای روده در خواب بی‌کیفیت نشان داده می‌شود. این امر بر تولید هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارد که برای آرامش و استراحت آرام لازم هستند. اگر میکروبیوتای سالم ندارید، خواب راحت برای شما آسان نخواهد بود.

همه این عوامل در کیفیت خواب شما نقش دارند و ممکن است دلیل این باشد که شما هنوز خسته از خواب بیدار می‌شوید.

منبع: StepToHealth

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *