کفش بروگ چیست؟

کفش بروگ چیست؟

شاید هنگام گشت‌وگذار در بازار یا وبگردی کفش‌هایی سوراخ‌های ریزی بر روی رویه دارند توجه شما را جلب کرده باشند و کنجکاو شوید که اسم آنها را بدانید و با انواع آنها آشنا شوید. با حرفه‌ای همراه باشید تا بدانیم کفش بروگ چیست و چه مدل‌هایی دارد و بسیاری اطلاعات دیگر که نیاز دارید.

کفش‌های بروگ ( brogue shoe) ابتدا در اسکاتلند و ایرلند ساخته شده‌اند. کفش‌های بروگ برای کسانی بود که در بیرون از خانه کار می‌کردند و داشتن سوراخ بر روی رویه باعث می‌شد آب باران درون کفش نماند. البته امروزه این سوراخ‌ها بیشتر جنبه‌ی تزیینی دارند.

انواع کفش بروگ

به طور کلی چهار نوع کفش‌ ‌بروگ داریم که آنها را بررسی می‌کنیم.

یک چهارم بروگ

کفش بروگ چیست؟

فقط در قسمت سرپنجه‌ی کفش‌ سوراخ‌ها دیده می‌شود و بقیه‌ی قسمت‌ها هیچ سوراخی ندارند. این مدل ساده‌ترین طراحی را در بین انواع مدل کفش‌های بروگ دارد.

نیم بروگ

کفش بروگ چیست؟

قسمت سرپنجه و میانی و پشت کفش دارای سوراخ است. تعداد و مقدار سوراخ‌های این مدل از یک چهارم بروگ‌ بیشتر است.

بروگ کامل یا وینگتیپ

کفش بروگ چیست؟

اگر بخواهیم سریع این مدل را تشخیص دهیم باید به دو نکته توجه کنیم. اول اینکه یک خط دارای سوراخ دارد که تا میانه‌ی کفش امتداد دارد و دوم اینکه اگر کفش را بپوشیم و نگاه کنیم دوتا شکل شبیه حرف (m) می‌بینیم.

بروگ بالچه بلند

کفش بروگ چیست؟

در بروگ‌ بالچه بلند هم شکل شبیه (m) داریم ولی خط دارای سوراخ تا انتهای کفش ادامه دارد. این طرح شلوغ‌ترین نوع بروگ‌ محسوب می‌شود.

تفاوت کفش‌ ‌بروگ و وینگتیپ

همانطور که دیدید وینگتیپ تنها یکی از انواع کفش‌های بروگ است. به عبارتی وینگتیپ زیر مجموعه‌ی بروگ است. پس می‌توان گفت هر کفش وینگتیپ یک نوع بروگ است ولی هر کفش بروگی، وینگتیپ نیست.

بیشتر بخوانید: در هنگام خرید یک کتونی اورجینال باید چه نکاتی را توجه کنیم؟

کفش هشترک چیست؟

در واقع کفش هشترک همان کفش‌ ‌بروگ است. یعنی در فارسی به کفش بروگ، کفش هشترک می‌گویند. ما نیز زمانی که با تولید کنندگان کفش صحبت می‌کردیم به تمامی مدل‌های کفش بروگ می‌گفتند کفش هشترک.

بروگ‌ نام یک مدل کفش‌ نیست

وقتی می‌گوییم کفش بروگ منظور ما اشاره به یک مدل کفش نیست. بروگ در واقع طرحی است که می‌تواند بر روی انواع مدل کفش‌ قرار بگیرد. برای مثال آکسفورد یک چهارم بروگ‌ یا دربی نیم بروگ‌ یا دربی وینگتیپ و…..

 از لحاظ رسمیت چه تفاوتی دارند؟

همانطور که قبلا هم گفتیم هرچقدر کفش طراحی ساده‌تری داشته باشد، رسمی‌تر است. پس میزان رسمیت انواع کفش‌ ‌بروگ به این ترتیب است.

  1. یک چهارم بروگ
  2. نیم بروگ
  3. وینگتیپ
  4. بالچه بلند

البته به یک نکته توجه کنید: در جامعه‌ی ما همه‌ی انواع کفش بروگ،کفش رسمی محسوب می‌شوند و اینطور نیست که مدل بالچه بلند غیر رسمی باشد بلکه میزان رسمیت آن نسبت به یک چهارم بروگ کمی کمتر است.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن کفش چرم با روش‌های ساده و خانگی

آیا می‌توان با کت و شلوار پوشید؟

بله. فرقی نمی‌کند کدام مدل از کفش‌ ‌بروگ را انتخاب می‌کنید. شما می‌توانید با انواع کت و شلوار بپوشید و ست نمایید و نگران نباشید. قوانین ست کردن بروگ همان قوانین ست کردن کفش رسمی با کت و شلوار است.

منبع: بکام  استایل

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب اخیر